نستكمل الدورة
نخش ع أصعب جزء فملفات .tik
init>>client
طب هوا ليه أصعب جزء ؟
لأن فيه بيحتوي علي معلومات الأنيميشن أو الحركة
و ف أي لعبة الحركة بتتسجل بالFrame مش بالثانية
طب إيه هوا الفريم
كلنا عارفين إن الفيديو بيتكون من مجموعة من الصور بتتعرض ورا بعضها
كل صورة من صور الفيديو تعتبر Frame
وطبعاً الFrame دي فظييييعة
تقريباً كل 100 فريم بياخد وقت 8 ثواني بس :×
بس متخافوش إحنا مش هنظبط واحد واحد إحنا هنعمل الحركة بتاعتنا بالساهل وبعد كدا نقولل للعبة تعمل الحركة مابين كل فريم وفريم
أوك أنا دلوقتي مبقولش إنك هتعمل سايبس أنا بقول إزاي تعدل علي حركة الأسلحة
أوك بلا نمسك ملف Bazooka.tik
ف جزء ال animations
هتلاقيه عامل زي كدا
- الكود:
-
animations
{
raise bazooka.skc
{
server
{
entry surface bazookashell +nodraw
last idle
}
حلو الكلام ؟
أوك
مبدئياً كدا كلمة animations
دي بتقول للعبة جزء التحريك
نخش ع التقيل
raise
ودي بتخلي اللاعب يمسك البازوكا
server
ودي بتحدد للعب الحاجات ألي هيعملها السيرفر لعد أما يمسك البازوكا
يتبعععععععععععععععععععععععع