ندخل الأول علي اسماء الاسللحة وكل فريق بستعملها
الاسم | النوع | Allies | Axis |
m1_garand | Rifle | | |
kar98 | Rifle | | |
KAR98sniper | Sniper | | |
springfield | Sniper | | |
MP40 | SMG | | |
Thompson | SMG | | |
MP44 | MG | | |
BAR | MG | | |
Bazooka | Heavy | | |
Panzercheck | Heavy | | |
Shotgun | Heavy | | |
colt45 | Pistol | | |
p38 | Pistol | | |
silencedpistol | Pistol | - | - |
steilhandgranate | Grenade | | |
m2frag_grenade | Grenade | | |
طبعاً كلنا بنفهم إنجلش
Grenade | قنبلة |
Pistol | مسدس |
Heavy | شوتجن |
Heavy | بازوكا |
Rifle | بندقية |
Sniper | قناصة |
في سايبسين مذكرتهمش
1
static_KAR98
لأنه سايبس ثابت موجد ف Stalingrad
2
silencedpistol
لأنه مبيتلعبش بيه غير ف المهمات (فاكرين مهمة الثلج)
طيب
نبتدي بمفاهيم أساسة
احنا هنلاقي ملفات الأسلحة في حاجات مشتركة
أنا هوريكو كل أمر لوحده
اول جزء
Setup
ودا فيه بتحدد خصائص السايبس من حيث الحجم والشكل ملناش دعوة بأي حاجة غيره
1
scale
ودا بيحدد حجم السايبس تكبره أو تصغره
و المقاسات ف عامل اللعبة بتتقاس بالسنتيمتر
2
path
ودا بيحدد مسار الفلدر ألي فيه التصميم
3
skelmodel
بصو دي كبيرة
بتحدد نوع الrig
الريج بتبقا معمولة عشان تحدد الأجزاء ألي هتتحرك ف السايبس
4
surface
ودي بتحدد نوع سطح السايبس يعني بيكس الأشعة ولا لأ
وكدا
لو بتفهم في عالم الCAD تبقي بتحدد الMaterial
ندخل علي الجزء الثاني
init
ودي اكبر حتة دايماً لأنها بتختص بالAnimation يعني التحريك و خصائص السايبس من حيث الطلق وكدا
init>>server
دي الحاجات ألي السيرفر هيشتغل بيها يعني منها تقدر تظبط القوانين في الماتش
1
classname
نوع التصنيف
دي بتقول للعبة نوع الحاجة ألي هتستعملها دي إيه سايبس و عربية ولا إنسان
2
weapontype
ودي بتقول للعبة نوع السايبس دا إيه
3
name
دي بتقول للعبة الاسم ألي هيطلع لما تستعمل السايبس (تحت علي اليمين)
4
pickupsound
دي بتقول للعبة لما تاخد السايبس دا (أول أما تلعب)
أو جرب تدوس حرف q هتلاقيه بيمشي منغير سايبس
لو دسته هيبقي بياخد السايبس
وهوا بياخد السايبس بتسمع صوت
الأمر دا بقي بيحدد الصوت هيبقا إيه
5
ammopickupsound
و الأمر دا بيقول للعبة لما تاخد طلف للسايبس ألي انتا ماسكه من ع الأرض هتسمع صوت إيه
6
noammosound
ودا بقول للعبة تطلع صوت إيه لما يبقي سايبسك مفهوش طلق خالص وانتا بتحاول تضرب نار
نخش بقي ع الطلق
1
firetype
ودي بتحدد نوع ضرب النار هيبقي طلقة ولا صاروخ ولا إيه
2
ammotype
ودي بتحدد نوع الطلق نفسه
3
projectile
ودي بتستعمل لما يبقا معاك أي سايبس مبيئبرش طلق عادي (زي البازوكا)
4
meansofdeath
ودي لما تموت من أي حاجة بتكتب انك موت فوق فالكلام الأحمر
الأمر بيحدد إنتا موت بإيه
5
semiauto
أنا معرف إيه فايدة الأمر دا
6
clipsize
دا بقي بيحدد كام طلقة تضربها بعد كدا تعمر
7
startammo
و الأمر دا بيحدد أول أما تلعب معاك كام طلقة
8
ammorequired
ودا بيحدد انتا محتاج كام طلقة عشان تضرب نار
9
firedelay
ودا بيحدد الوقت اللازم عقبال ماتضرب تاني
يعني لو خليت الواقت دا ثانيتين مستحيل تعرف تضرب طلقتين ورا بعض إلا كل ثانيتين
10
crossshair
ودا بيحد العلامة بتاعت النشان هتظهر لما تستعمل السايبس ولا لأ
كفاية كدا
أكمل ف الدرس الجاي