الدرس الأول من هنا نـــــــــــــبــــــــــــــــــــدأ
كنت بقول التواصل مبين السيرفر والعميل وواجهة المستخدم بتم تنظيمه عن طريق الماتش
مثلاً
لما تكون بتلعب
وعدوك بيتحرك ف حتة إنتا شايفها
السيرفر بيقول للعميل الخاص بيك إنك شايفه
لما تيجي تضربه بالنار (أمفترس إنتا)
العميل الخاص بيك بيودي المعلومات دي للسيرفر ألي بدوره بيوديها
للعميل الخاص بالعدو
علشان يقله إنه ميت أو لأ لو الطلقة مقتلتهوش ( قصت دمه)
الكلام دا لو إنتا بتلعب أونلاين
المكونات دول (السيرفر-العميل-واجهة المستخدم)
مكتوبين بلغة برمجة كمبيوتر إسمها C
ومكتوبين في ملفات ثنائية (binaries(
وهيا بتبقي ملفات ذاتية الفتح EXE
أو مكتبات DLL
هتلاقيهم ف
MOHAA
&
MOHAA/main
وهتلاقي حجم كل واحد فيهم مبيزدش عن 6 ميجا
طب ليه اللعبة حجمها بتاع جيجا ونص تقريباً
علشان في ملفات pak هيا ألي مكبرة الحجم
طيب هيا إيه ملفات pak دي
دي ملفات ببساطة تحتوي علي
كل حاجة فاللعبة و في حبة ملفات فيها تقدر تعدل علياه بسهولة
بالنوت باد
وأدي لتسة بالملفات ألي ف الباك
أو عامةً اللعبة بتتكون من
بكدا نكون خلصنا من البلابلابلا ألي بتبقي ف أول كل دورة
نخش ف ملفات الباك بس في 3 قواعد أساسية
1
متعدلش أبداً (
أبداً) ف ملفات باك علطول لأن دا ممكن يسبب إن اللعبة تبوظ
2
متسميش المود ألي هتعمله بتسمية خاص باللعبة زي pak7.pk3 سميه بحاجة تشرحه وكدا
3
فكل مود بتعمله إنتا أساساً بتاخد نسخة من ملف باك
نبتدي
طيب أنا عمال أتكلم عن باك باك باك
طب إزاي نفتحها
ملفات باك ببساطة هي ملفات مضغوطة عادي جداً
بس عملنا إعادة تسمية للصيغة بتاعتها وخليناها pk3
لكن صيغتها الأساسية zip
تقدر تقتحها ب وينرار
أوك يلا نبدأ
إعمل فلدر جديد ونسميه مثلاً
علي إسمك +mods
يعني أنا إسمي مهاب هتبقي
MohabMods
وحطه فمكان قريب من فلدر اللعبة
بعد كدا إنسخ pak6.pk3
من فلدر اللعبة للفلدر ألي لسه عامله
أوك كدا
بقية الشرح بكرة
ويريت محدش يلعب فملفات اللعبة
(سامع يا جون)
ملحوظة :
يريت لو في أخطاء ف الموضوع زي (يعمهلا بدل يعملها) حد يصلحها
أنا مكسل أراجع
الدرس الثالث Part One من هنا